Inden man kaster sig ud i sit første machine learning data-projekt, så er det vigtigt at overveje, hvor virksomheden vil få mest ud af at investere sine penge i øget digitalisering. DigitalConsult har lavet nedenstående checkliste, som kan bruges som ramme for en sådan analyse. Start med at kortlægge virksomhedens interne styrker og svagheder inden for hver af de seks søjler. Overvej herefter hvilke muligheder og trusler den hastige digitalisering af samfundet betyder for jeres virksomhed. Brug de seks søjler som ramme for analysen.
Dette arbejde kan med fordel struktureres som en GAP-analyse, som identificerer de områder, hvor afstanden mellem virksomhedens faktiske tilstand og den ønskede tilstand er størst.
Det sidste step i diagnosefasen er at prioritere mellem de forskellige forslag. Her skal man score de forskellige forslag fra bruttolisten. Dette kan gøres på mange måder. En simpel metode er at score det enkelt forslag ift. fire parametre:
hvor hurtigt kan vi opnå en positiv effekt
hvor stor en effekt vil forslaget kunne skabe
hvor stor en investering vil forslaget kræve
hvor stor er risikoen for defokusering
Processen kan herefter munde ud i en overordnet beskrivelse af det mest sandsynlige projekt. Projektbeskrivelsen skal ikke mindst besvare spørgsmålene hvorfor og hvordan. Og husk: kan man ikke forklare hvorfor projektet er vigtigt og relevant på nogle få linjer, så er projektet ikke modent til næste fase. Nedenfor finder du en oversigt over de typiske underpunkter i en projektbeskrivelse.
En god projektbeskrivelse er klar, præcis, komplet og troværdig. På engelsk kalder man det de fire C’er: clear, concise, complete og credible.
To do’s fase 1
Inddrag de vigtigste interessenter tidligt i projektet
Kortlæg virksomhedens styrker og svagheder med udgangspunkt i de seks digitaliseringssøjler
Lav en GAP-analyse for virksomheden
Prioriter mulige projekter-ideer
Lav en gennemarbejdet projekt beskrivelse for det mest sandsynlige projekt
Det vil ofte være en fordel at arbejde med den indledende analyse sammen med selskabets daglige ledelse. Det sikrer, at der er det nødvendige fokus og opbakning til projektet i det øverste ledelseslag. Og samtidig giver det virksomhedens ledelse en samstemt forståelse af virksomhedens situation, og hvor de største potentialer er. Det kan ofte være en fordel at inddrage en ekstern konsulent i denne fase, der kan forberede og facilitere en workshop med ledelse og relevante stakeholdere samt sikre, at arbejdsgruppen når frem til en række konklusioner, der definerer retningen for projektet.
Steffen Damborg
+45 2143 0168
Søren Schrøder Rasmussen
+45 3022 3600
Mads Hulgaard
+45 2510 1820