5 digitale trends

Vi er nu godt i gang med 2016, og forhåbentlig følger vi den lagte strategi for i år. Stadig flere virksomheder arbejder som en naturlig del af strategiarbejdet også med digitale målsætninger og handlingsplaner. På det digitale område går udviklingen imidlertid hurtigt, så det er en god idé at tjekke, om de planlagte aktiviteter nu også flugter med de trends vi ser i 2016.


5 digitale top-trends

Ser vi på de internationale trends, så er der mange bud på, hvad der bliver ”hot” i år. Her vil jeg gennemgå de fem trends, som er særligt relevante for danske virksomheder.


1: Mobil vil dominere

2016 bliver året hvor danskernes mobilforbrug overhaler tidsforbruget på PC og desktop-computere. For første gang nogensinde vil vi se, at danskerne vil forbruge lige så lang tid på medier på mobiltelefonen som på PC og tablets tilsammen. I begyndelsen af 2015 kom en tredjedel af den danske webtrafik fra smartphones. Men, vi kan altså forvente, at den danske forbruger i løbet af kort tid har mobiltelefonen som sin foretrukne digitale indgang til både medier og virksomheder.


Det betyder, at virksomhederne SKAL tage mobiltelefonen alvorligt. Mobilt tilpasset webdesign eller responsive design er et must. Overvej dedikerede mobile kampagne-websites, når din virksomhed skal markedsføre nye tilbud digitalt. Vær opmærksom på, at målrettet mobilannoncering, brug af geolokation og push-beskeder kan øge ROI betragteligt.


2: Sociale medier knækker koden

Sociale medier har stået højt på dagsordenen i flere år. 2015 blev året, hvor Facebook knækkede koden for mobil annoncering på sociale platforme. Sponserede nyhedsopdateringer og annoncer i den enkelte forbrugers Facebook nyheds-feed virker. Der er mange muligheder for at målrette annoncebudskaberne mod specielle målgrupper og annonceformatet har en fremtrædende placering uanset skærmstørrelse. Forudsætningen for at udnytte de nye sociale kanaler er dog, at man som virksomhed er i stand til at producere kvalitetsindhold, der møder brugerne i øjenhøjde.


3: Sponseret indhold på vej frem

Content marketing, advertorials eller på dansk sponseret indhold var det nye sort på den internationale scene i 2015. I 2016 er turen kommet til Danmark. De store mediehuse er alle i gang med at opbygge content marketing-afdelinger, som kan producere annoncørbetalt indhold af høj kvalitet. Indholdet kan efterfølgende blive vist som sponserede artikler på nyheds-websites, posts på virksomhedens egne medier (website, blogs, e-mail) og som annoncer og opslag på de sociale medier.


4: Videoannoncering er ”hot”

Videoindhold er blevet stort. Google er verdens største søgemaskine. Youtube, som tilfældigvis er ejet af Google, er verdens næststørste søgemaskine. Specielt de yngre generationer sværger til youtoube-platformen. For dem er traditionelt flow-tv gammeldags. De ønsker at se tv og video, når det passer dem. Det nyder både Youtube og tjenester som Netflix godt af. Udfordringen for virksomhederne er, at professionelt tv og tv-reklamer er utroligt dyrt at producere. Det har i langt de fleste tilfælde og med god grund afholdt mange virksomheder fra at gå den vej. Det nye er, at billige produktioner lavet med f. eks. håndholdt telefon kan virke blændende. Hvis indholdet har relevans og kant, så er der ikke grænser for, hvor langt indholdet kan nå ud. Derfor er der god grund til at overveje, om din virksomheds produkt eller tjeneste med fordel af promotes med levende billeder.


5: Digitale assistenter bliver det næste

De digitale assistenter vinder frem. De stor internationale tech-firmaer kæmper en indædt kamp om at lave den bedste tjeneste. På iPhones og iPads tilbyder Apple assistenten Siri. Microsoft har udviklet Cortana, og Google tilbyder ”Google Now” på deres Android-platform. Derudover findes der en hel underskov af tjenester, der kan downloades som apps.


For din virksomhed kan det få stor betydning. Hidtil har man kunnet nøjes med at være optimeret til søgninger på Google. I fremtiden bliver det vigtigt, at også de digitale assistenter ved, hvad din virksomhed tilbyder af produkter og ydelser, kender dine åbningstider, adresse og telefonnumre osv. De kommende generationer vil sandsynligvis ”google” i mindre grad og i stedet spørge den digitale assistent på telefonen: Hvornår lukker Netto? Hvor ligger det nærmeste fitness-center? Og hvilken låsesmed har telefontid søndag morgen? De nye trends dukker op med stadig stigende hastighed. Det betyder, at strategiplaner som i gamle dage typisk rakte to til tre år frem i tiden skal revideres oftere og udløbsdatoen er i mange tilfælde overskredet. Det er derfor rettidig omhu at tage strateginotatet op af skuffen og trykteste det i forhold til den virkelighed virksomheden skal navigere i i 2016.


God arbejdslyst!


Steffen Damborg

digital direktør